کد مطلب:225306 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:196

بیان شاعر و کاتب و خادم و دربان حضرت سلطان السلاطین امام رضا
در كتاب نورالابصار و غیره مسطور است كه دعبل بن علی خزاعی كه به حكایات و برخی اشعار او در این كتاب اشارت رفت شاعر و مداح آن حضرت بوده است و او را شاعر آل محمد صلی الله علیه و آله می خواندند چنان كه از این پیش در ذیل پاره ای احادیث مسطور شد.

در بحارالانوار و خرایج می نویسند كه از حسن بن عباد كاتب امام رضا علیه السلام روایت است كه به حضرت امام رضا علیه السلام درآمدم و این هنگام مأمون آهنگ سفر بغداد داشت آن حضرت فرمود ای پسر عباد ما داخل عراق نمی شویم و عراق را نمی بینیم الی آخر آن خبر.



[ صفحه 388]



و دربان آن حضرت به روایت صاحب نورالابصار محمد بن فرات بوده است و به روایت ابن شهرآشوب در مناقب محمد بن راشد و در تذكرة الائمة می نویسد دربان آن حضرت محمد بن فرات و خادمش ابوالصلت هروی بود.

و دیگر سلام است كه محمد بن فضیل گفت در كوفه بودم سلام خادم نمودار شد بدانستم حضرت رضا علیه السلام تشریف قدوم داده است و آن حضرت را خدام بسیار بوده پاره ای از خواص را مذكور داشته اند. چنان كه انشاء الله تعالی در ذیل حال اصحاب آن حضرت مكشوف آید.

و دیگر محمد بن زید رزامی است كه در كتب رجال نوشته اند خادم آن حضرت بود. و دیگر یاسر خادم است كه در كتب رجال یاسر خادم الرضا علیه السلام می نویسند.

و در بحار و عیون اخبار مسطور است كه محمد بن عباد كاتب حضرت رضا علیه السلام بود و فضل بن سهل او را به خدمت و كتابت آن حضرت مضموم داشته بود.

محمد گوید: حضرت رضا علیه السلام فرزند ارجمندش امام محمد تقی علیه السلام را جز به كنیت مذكور نمی داشت و همی فرمودی ابوجعفر به من نوشت و من به ابی جعفر می نویسم و با این كه ابوجعفر سلام الله علیه كودك بود و در مدینه جای داشت او را به تعظیم و تفخیم مخاطب می فرمود و مكاتیب ابی جعفر چون به حضرت رضا علیه السلام وارد شدی در نهایت بلاغت و حسن براعت و عبارت بودی.